Jak wspierać rozwój motoryki małej u dziecka?
Czym jest motoryka? Ogólnie mówiąc, są to wykonywane ruchy i sprawność fizyczna. Motoryka duża to aktywność całego ciała, a motoryka mała - ruchy dłoni i palców.
Wydawać by się mogło, że motoryka mała angażuje małą część ciała, lecz nic bardziej mylnego. Wymaga ona bowiem precyzji, skupienia, skierowania uwagi na wykonywanie konkretnej czynności.
Jak możemy wspierać motorykę małą u dziecka?
Jakie aktywności zaliczamy do motoryki małej?
Dziecko po raz pierwszy celowo angażuje ręce i dłonie do zabawy już w wieku niemowlęcym. Wyciąga rączki do karuzelki nad głową, chwyta grzechotkę, trzyma łyżeczkę, bierze do rąk zabawki.
Ale szczyt rozwoju motoryki małej przypada na etap przedszkola. To wtedy dziecko najwięcej rysuje, maluje, wydziera, wykleja i uczy się prawidłowo posługiwać się nożyczkami. Dziecko w tym okresie jest bardzo chłonne i szybko się uczy. Dlatego warto podsuwać mu zabawy wymagające nawlekania, nauczyć zapinania guzików czy wiązania sznurowadeł. Inną aktywnością, którą warto wprowadzić w tym okresie, jest nauka gry (lub jej próby 😁) na instrumentach muzycznych - dzwonkach, bębenkach, marakasach i innych, wspierających naukę koordynacji, skupienia i precyzji. Niezastąpioną zabawką wspierającą małą motorykę są oczywiście klocki! Maluszki uwielbiają budować i przewracać budowle z dużych klocków, a starsi - z mniejszych 😉.
Klocki
Co do tych niewielkich klocków z okrągłymi wypustkami, niektórzy rodzice mają mieszane uczucia. Bo, co prawda zajmują dziecko na długie godziny, ale któż z nas nie nastąpił nigdy na mały element bosą stopą? 😁
Jeżeli mamy w domu małego konstruktora, powinniśmy zadbać o jego komfort i nie pozwolić, żeby budowało na podłodze (i wcale nie chodzi o nasze stopy 😛).
A do tego idealnie nada się stolik z blatem kompatybilnym z popularną marką klocków. Druga strona jest całkowicie gładka, jeśli dziecko zechce zmienić aktywność. Pod blatem znajdują się trzy pojemniki, w których można przechowywać klocki, zabawki czy kredki.
Mała motoryka na zewnątrz
Gonienie po podwórku, wspinanie się po drzewach, zabawa na placu zabaw - te wszystkie aktywności zaliczają się do motoryki dużej. Co nie znaczy, że na zewnątrz nie można rozwijać małej. 😉 Można robić babki z piasku, o ile mamy piaskownicę. A jeśli jej brak - można użyć tego samego stolika, na którym rysowaliśmy w domu. Woda, piasek albo woda+piasek, do tego łopatka, zabawki czy patyk. Tylko tyle i aż tyle! Bo dziecko będzie wiedziało najlepiej, jaką sobie wymyślić zabawę.
Małe dzieci chcą naśladować dorosłych, dlatego wspierajmy je, kiedy chcą pomagać w domowych pracach. Jeśli czasem bałaganią - pomyślmy o tym, że jest to dla nich świetna nauka i wspieranie rozwoju motoryki. 😉
Stoliki wielofunkcyjne w czterech różnych kolorach znajdziesz TUTAJ.